آزمایشگاهی ، پزشکی ، دندان پزشکی

HPLC & TDM

پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶ ب.ظ

PostHeaderIcon HPLC & TDM

 

 

HPLC روش پیشرفته و بسیار مواثری برای جداسازی و شناسایی مواد مختلف از خون بیماران است. این روش مخصوصا برای سنجش میزان ترکیباتی که به دلایل مختلف با روش های دیگر آزمایشگاهی قابل اندازه گیری نیستند کاربرد دارد. یکی از مهمترین موارد کاربرد HPLC سنجش سطح خونی داروهاست(TDM). داروهایی که برای پیش گیری از رد پیوند و یا برای درمان افسردگی استفاده می شوند باید در مقادیری استفاده شود که غلظت آنها در خون بیماران  در محدوده مناسبی تنظیم شود. اگر غلظت داروها کمتر از محدوده مورد نظر باشد اثرات دارویی لازم را نخواهند داشت و اگر بیشتر از محدوده مجاز باشد بواسطه اثرات سمی مقادیر خارج از محدوده داروها، اثرات سمی آنها  می تواند منجر به آسیب بافتها و اندام های مختلف شود.

از دیگر موارد کاربرد HPLC اندازه گیری آمینواسیدهای خونی است که برای بررسی و تشخیص بیماری های متابولیک بکار می رود. تشخیص زودهنگام بیماری های متابولیک می تواند از اثرات و عوارض سوء این بیماری ها که گاهی می تواند اثرات مادام العمر باشد جلوگیری نماید.

یکی دیگر از کاربردهای این تکنیک سنجش مواد مخدر مختلف از جمله مرفین و مشتقات آن با حساسیت خیلی بالاست که در موارد خاصی علاوه بر روش های مرسوم در آزماشگاه ها از این روش برای تایید نتایج استفاده می شود.

لازم به ذکر است که استفاده از HPLC بعنوان Gold Standard برای آزمایشات دوپینگ محسوب می شود.

با توجه به گرانی دستگاه HPLC و نیاز به دانش و مهارت ویژه برای کار با دستگاه، هر آزمایشگاهی از این دستگاه استفاده نمی کند.

متخصصین ما در آزمایشگاه نامدار با بکار گرفتن آخرین یافته های علمی و با استفاده از مدرنترین دستگاه HPLC موجود علاوه بر اندازه گیری های تشخیصی آمادگی انجام کارهای پژوهشی مرتبط را دارند.

 

 

لیست آزمایش هایی که در بخش HPLC&TDM انجام می گیرد:

Drug Abuse

PEMA (Phenylethylmalonamide)

Ethosuximide

Primidon

Phenobarbital, Phenytoin

Carbamazepine, Oxcarbazepine

Valproic Acid

Digoxin

Lithium

Sandimon

Cyclosporine

Fk-506(Tacrolimus)

Rapamycin (Sirolimus)

Plasma Aminoacid


  • مجید مظفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی