آزمایشگاهی ، پزشکی ، دندان پزشکی

دستگاه فشار خون؛ انواع و کاربرد

شنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳ ب.ظ

 

دستگاه فشار خون؛ انواع و کاربرد 

اندازه گرفتن با فشارسنج‌های سنتی جیوه ای یا عقربه ای هرچند ممکن است دقیق باشد اما معمولا کسانی که جزو کادر پزشکی نیستند نمی توانند با این وسیله ها فشار بیماران را دقیق اندازه گیری کنند، بنابراین فشارسنج های دیجیتال به بازار آمدند. اما این فشارسنج‌ها به دلیل نیاز به  تامین باتری یا شارژ هیچ‌گاه نتوانسته اند رنگ مناطق  خیلی دور افتاده و یا محروم را به خود ببینند.  
البته اخیرا فشار سنج هایی که  با نور  آفتاب کار می کنند هم با یک باتری کمکی برای مواقع  لزوم به بازار آمده است.

کنترل فشار خون در پایش سلامت و تشخیص بسیاری بیماری‌ها نقش اساسی دارد، بـه‌ویـژه در مـادران باردار  فشارخون بالا می تواند یکی از نشانه های پره اکلامپسی (وضعیتی خطرناک در حاملگی) باشد. بنابراین امید می رود در دسترس بودن چنین تجهیزاتی به کاهش موارد مرگ و میر مرتبط با بارداری نیز کمک کند. 
برای اینکه خون در شریان‌های اعضای بدن جاری شود و مواد غذایی را به اعضای مختلف بدن برساند، نیاز به نیرویی دارد که این نیرو فشار خون نام دارد و مولد آن قلب است. قلب خون را به طور مداوم به داخل دو شریان عمدهِ بدن، به نام آئورت و شریان ششی پمپ می‌کند. از آنجا که پمپ کردن خون توسط قلب به داخل شریان‌ها نبض دار است، فشار خون شریانی بین دو سطح حداکثر و حداقل در نوسان است. سطح حداکثر یا سطح سیستولی در زمان انقباض قلب و سطح حداقل یا دیاستولی در زمان استراحت قلب بوجود می آید.
فشار خون به دو عامل مهم بستگی دارد؛ یکی برون ده قلب است، یعنی مقدار خونی که در هر دقیقه به وسیله قلب به درون آئورت پمپ می شود و عامل دیگر، مقاومت رگ است؛ یعنی مقاومتی که بر سر راه خروج خون از قلب در رگ‌ها وجود دارد. اگر بخواهیم این رابطه را به شکل فرمول نشان دهیم به قرار زیر است :

 ‌مقاومت رگ *‌ برون ده قلب = فشار خون
با تغییر برون ده قلب یا مقاومت رگ مقدار فشار خون تغییر می کند. همچنین فشار خـون در طول روز تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر می کند که از جمله این عوامل وضعیـت بـدن، فعالیت مغز، فعالیت گوارشی، فعالیت عضلانی، تحریکات عصبی، تحـریکـات دردنـاک، مثـانـه پـر، عـوامل محیطی مثل دمای هوا و میزان صدا، مصرف دخانیات، الکل، قهوه و دارو است.
غالباً فشار خون را در شریان بازویی اندازه می گیرند. در هر فرد فشار خون را در دو سطح حداکثر و حداقل اندازه گیری می کنند. در زمانی که قلب منقبض می شود، فشار خون به حداکثر مقدار خود می رسد؛ این سطح را فشار ماکزیمم یا سیستولی می نامند. سطح مینیمم یا دیاستولی در زمان استراحت قلب که فشار خون به حداقل مقدار خود می‌رسد، به‌دست می آید. هر دو سطح فشار خون به صورت دو عدد کنار هم یا به صورت کسر بر حسب میلی‌متر جیوه نشان داده می‌شود، مثلاً 80/120  که عدد بزرگتر 120 معادل فشار ماکزیمم و عدد کوچکتر 80 معادل فشار مینیمم است.

اهمیت اندازه گیری فشار خون
فشار خون بالا یکی از عوامل خطرساز بیماری‌های عروق کرونر قلب (عروقی که به قلب خون می رسانند) است و به اعضای حیاتی مهم مثل مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب جـدی مـی‌رسـانـد. اگر فشار خون بالا شناخته شود و به‌موقع درمان گردد، می‌توان بسیاری از عـوارض فشـار خون بالا را پیشگیری کرد؛ اما چــون فـشـار خـون بـالا معمـولاً بـدون عـلامـت اســت، "قــاتــل بــی‌صــدا "‌یــا  "Silent killer"نـامـیـده می‌شود و برای پی بردن به فشار خون بالا باید فشـار خـون را انـدازه‌گیـری کرد. برای این کار بــایـسـتــی از دسـتـگــاه انــدازه‌گیـری فشـار خـون استفاده نمود.

دستگاه اندازه گیری فشار خون
دستگاه اندازه گیری فشار خون یک وسیله ضـــروری در تــشـخـیــص پــزشـکــی اســت. ایــن دستگاه‌ها انواع مختلفی از جمله نوع جیوه ای، عقربه ای، اتوماتیک و جیوه ای پایه دار دارند. فشارسنج های جیوه ای ساده ترین و دقیق‌ترین وسیله برای اندازه گیری فشار خون هستند.

 
  • مجید مظفری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی