آزمایشگاهی ، پزشکی ، دندان پزشکی

آشنایی با افتالموسکوپ (Ophthalmoscope)

شنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰ ب.ظ

 

 

آشنایی با افتالموسکوپ (Ophthalmoscope)

 

افتالموسکوپ، وسیله‌ای است که برای معاینه چشم استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت استفاده از آن، تعیین سلامت رتین و محفظه ویتروس است. در هنگام استفاده از این وسیله، فرد مشاهده کننده می‌تواند با شخص، فاصله‌ای در حدود یک دست داشته باشد و تصویر معکوس شده توسط یک عدسی محدب مشاهده شود. با این وسیله، معاینه‌‌کننده از طریق سوراخ مردمک می‌تواند سطح شبکیه چشم و اجزای آن را بررسی کند. به عبارت دیگر با آن بیماری‌های سطح خلفی چشم بررسی می شود. افتالموسکوپ همچنین گاهی فاندوسکوپ نیز نامیده می‌شود و شامل: یک سری آینه‌ها، لنزهایی برای بزرگ نمایی، نوری شفاف و صفحات دیسک مانندی جهت تنظیم سطوح مختلف دید توسط پزشک است. 

Ophthalmoscope

 

* برای مشاهده بقیه متن روی ادامه مطلب کلیک کنید.

  Ophthalmoscope

 

 

انواع افتالموسکوپ
- مستقیم
افتالموسکوپ‌های مستقیم وسایل قابل حملی هستند که تقریبا به اندازه یک مسواک برقی بوده و رایج‌ترین نوع هستند. این نوع از افتالموسکوپ ازیک نور فلاش کوچک و منبع نور همراه با تعداد زیــادی لـنــز چــرخـشــی کــه مــی‌تـوانـد تـا 15 بـرابـر بـزرگـنـمـایـی داشـته باشد تشکیل شده است. نور مستقیمی از افتالموسکوپ به درون چشم از طریق قرنیه برای دیدن پشت کره چشم، تابانده می‌شود.

- غیرمستقیم
این نوع، معمولا بزرگ‌تر بوده و از یک چراغ که به دور سر پزشک بسته می‌شود و یک لنز که توسط دست نگاه داشته می‌شود، تشکیل شده است. این نـوع، مـیدان دیـد بـیـشـتری از درون چشم، فراهم می‌کند. 

Slit - lamp
این دستگاه در جلوی چشم بیمار قرار می‌گیرد. بــه عــلاوه لـنــزهــای آن در نــزدیـکــی چـشـم جـای مـی‌گیـرنـد و ایـن امکـان را بـه پـزشک می‌دهد که قسمت قدامی چشم (فوندوس) را هم معاینه کند. این مدل، مزایای دید سه بعدی، همراه با بزرگنمایی افتالموسکوپی مستقیم را دارد. میدان دیدی را که ایـن مدل تامین می کند، پهن‌تر از افتالموسکوپی مـسـتـقـیـــم اســـت امــا بــه انــدازه افـتــالـمــوسـکــوپــی غیرمستقیم نیست.

طرز استفاده از افتالموسکوپ مستقیم
رو به روی بیمار بنشینید و به آرامی به سمت چشـم او بـروید. سپس افتالموسکوپ را با فشار دادن بر روی دکمه سبز رنگ و چرخش قسمت بالای دسته در جهت ساعتگرد، روشن کنید. در مرحله بعد، دستگاه را کمی بالاتر از چشم خود قرار دهید، در این حالت چشم دیگر خود را ببندید. سعی کنید تا جزئیات سطح خلفی چشم بیمار را بررسی کنید.

ویژگی های یک افتالموسکوپ خوب
افتـالمـوسکوپ‌ها معمولا وسایل قابل حملی هـسـتـنــد کـه مـی تـواننـد جـزئیـات چشـم را جهـت تـشـخیص بهتر، واضح‌تر و بزرگ‌تر نشان دهند. بـرخـی ویـژگـی هـا مـانـنـد پـوشـش مـقـاوم در بـرابر ضربه‌های شدید و طیف گسترده تنظیمات مربوط به روزنه عبور نور، می تواند کار پزشک را آسان تر کـنـد. لامـپ‌هـای هـالـوژن نـیـز کـمـک مـی ‌کـنـند تا کـارآمـوز بـتـواند بین وریدهای چشم، تمایز قائل شود. تنوع در طراحی این وسیله، بدان معنا است که این ابزار به بهترین وجه ممکن و متناسب با نیاز کاربر در دسترس قرار گرفته است.

1- افتـالمـوسکـوپ قـابل حمل: سایز این نوع وسیله، می‌تواند به اندازه و سبکی یک قلم باشد یا اینکه از فلزات سنگین ساخته شود.
2- افـتــالـمــوسـکــوپ دیـواری: ایـن طـراحـی، امکانات بهتری را در اتاق معاینه یا کلینیک‌ها ارائه می‌دهد. افتالموسکوپ دیواری می‌تواند توسط باتری کار کند یا قابل شارژ با برق شهر باشد.
- مارکی شناخته شده هر چند با هزینه بالاتر انتخاب کنید. چون آخرین فناوری و کیفیتی برتر در دسترس شما قرار می‌گیرد.
- افـتـالـمـوسـکـوپـی را انـتـخاب کنید که لامپ هالوژن دارد. این لامپ‌ها، روشنایی طولانی مدت با شدت نور بیشتری را فراهم می کنند. در نتیجه مـی‌تـوانـیـد رنـگ واقـعـی بـافـت در چشم بیمار را مشاهده کنید.
- قیمت قطعات یدکی مارک‌های مختلف این وسیله را مقایسه کنید.
- افـتـالمـوسکـوپ‌هـایـی کـه بـر روی سـر قـرار می‌گیرند، قیمت بالاتری دارند. با این حال آزادی عـمـل بیشتری به پزشک جهت استفاده از دست می‌دهند.
- تعیین کنید که به کدام نوع از افـتــالـمــوسـکــوپ‌هــا نـیـازمنـدیـد. افتـالمـوسکـوپ مـسـتـقـیـم بـیـشتر برای بررسی ناحیه خلفی چشم ترجیح داده می‌شود، در حالی که نوع غیر مستقیم وضـوح بهتری از قسمت‌های برجسته چشم در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

اقدامات لازم برای جلوگیری از صدمه به افتالموسکوپ
‌از این وسیله در اطراف حرارت یا شعله باز اسـتـفـاده نـکـنـیـد. هـمـچنین آن را از گرد و غبار و رطوبت دور نگه دارید.

‌تنها از فیوزی که در دفترچه راهنمای کاربر مشخص شده، استفاده کنید.
‌کـابـل بـرقـی را کـه بـه هـمـراه وسـیله عرضه می‌شود، به کار گیرید.
‌قـبــل از تـعــویــض فـیـوز و کـابـل، دستگـاه را خاموش کنید.
‌هـنـگــامــی کــه از وسـیـلــه بــرای مــدت زمـان طـولانـی استفـاده نمـی کنیـد، جهـت جلوگیری از صدمه و آلودگی، آن را در کاور مخصوص خود قرار دهید.
‌در افتـالمـوسکـوپ‌هـای قابل شارژ، انتهای دستـه بـایـد تمیـز بـاشـد تـا از شـارژ صحیـح وسیله اطمینان حاصل کنید.
‌در صورت بروز مشکل، در ابتدا به دفترچه راهنمـا مـراجعه فرمایید. اگر دستگاه هنوز هم به درستی کار نمی‌کند از نمایندگی‌های مجاز کمک بگیرید.

 

 

  • مجید مظفری

نظرات  (۱)

  • ترجمه مقاله تخصصی
  • ممنون خیلی پست مفیدی بود. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی